شنبه 1 اردیبهشت 1403

آرا انتخابات شورای شهر ساری باطل شد

سرانجام پس از چندین روز گمانه زنی و شایعات مختلف در خصوص روند برگزاری انتخابات شورای شهر ساری که تصمیم به بازشماری 40 درصد صندوق ها با حضور هیأت عالی نظارت بر انتخابات کشور گرفته شد خبر رسیده که انتخابات شورای شهر ساری ابطال شده است. گفته می شود ابطال انتخابات شورای اسلامی شهر ساری در راستای تخلفات گسترده و خرید و فروش آرا بوده است. بیش از 90 کاندیدای شورای شهر ساری از تخلفات گسترده صورت گرفته در انتخابات شورای شهر ساری شکایت کردند.
بنا بر اعلام یک منبع آگاه « هیأت اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر ساری طی ارسال نامه‌ای به هیأت نظارت بر انتخابات این شهرستان، ابطال انتخابات شورای شهر ساری را اعلام کرد».
یک منبع آگاه در این رابطه اظهار کرد: هیأت اجرایی انتخابات شورای اسلامی شهر ساری طی ارسال نامه‌ای به هیأت نظارت بر انتخابات این شهرستان، ابطال انتخابات شورای شهر ساری را اعلام کرد. وی با بیان اینکه هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی ساری به‌مدت پنج روز فرصت دارد نسبت به بررسی ابطال انتخابات اقدام کند، افزود: نظر هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر ساری بر ابطال انتخابات است. حجت‌الاسلام ابوذر زارعی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی ساری در گفت‌وگو با فارس این خبر را تأیید کرد.
اواسط هفته گذشته و حدود دوسه روز پس از برگزاری انتخابات خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هیأت عالی نظارت بر انتخابات کشور برای بررسی تخلفات صورت گرفته در انتخابات شورای اسلامی شهرستان ساری در فرمانداری مرکز مازندران حضور خواهند یافت و 40 درصد صندوق‌های رأی انتخابات شورای شهر ساری بازشماری می‌شود.
در هیمن رابطه از صبح روز چهارشنبه سوم خرداد تعدادی از اعضا و بازرسان هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی کشور در فرمانداری شهرستان ساری استقرار یافتند و در روز جمعه 6 خرداد ماه با حضور هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی کشور و تیم متخصص و ویژه هیأت نظارت ساری 40 درصد صندوق‌های شورای شهر ساری بازشماری شد.
در همین رابطه گفته می شد که تخلفات گسترده و سازمان یافته در روند برگزاری انتخابات شورای اسلامی ساری برای هیأت نظارت بر انتخابات مرکز مازندران محرز شده و این هیأت در راستای عمل به قانون و صیانت از آرای مردم به‌دنبال ابطال انتخابات شورای اسلامی ساری است.
اعتراض به نتیجه انتخابات شورای شهر در سایر شهرهای مازندران
اعتراض به نتیجه انتخابات شورای شهر مختص به ساری نبود و در تعداد دیگری از شهرهای بزرگ مازندران مانند بابل، آمل، قائمشهر، بهشهر، نور، نوشهر نیز اعتراضات شدیدی به روند برگزاری انتخابات و نتایج آن صورت گرفت.
کاندیداهای معترض بر روند انتخابات شورای شهر آمل تجمع کردند
تعدادی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر آمل که در انتخابات گذشته نتوانستند رأی لازم را کسب کنند روز اول خرداد در اعتراض به روند برگزاری انتخابات در این شهر مقابل فرمانداری ویژه تجمع کردند. در این جمع حدود 20 نفره اعضای شورای اسلامی شهر در دوره‌های گذشته، چهره‌های نام‌آشنای سیاسی و مذهبی، بانوان فعال و کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر حضور داشتند. این تجمع اعتراض‌آمیز پس از دیدار با معاون فرماندار ویژه و دستور بررسی لازم برای احقاق حق معترضان به کار خود پایان داد. کاندیداهای معترض شهر آمل به روند برگزاری انتخابات، عدم نظارت لازم در روز انتخابات، وجود شبهه در خرید و فروش آرا از سوی کاندیداهای خاص اعتراض دارند.
اعتراض جمعی از کاندیداهای شورای شهر بهشهر به روند برگزاری انتخابات

جمعی از کاندیداهای شورای شهربهشهر نیز که موفق به حضور در این دوره از شورا نشده‌اند با تنظیم اعتراضی به هیأت اجرایی به روند نامطلوب برگزاری انتخابات شورای این شهر و عدم انطباق منطقی آرای نفر اول در همه صندوقها اعتراض کردند.
این جمع به فراهم نبودن بستر و زیرساخت برای صندوق‌های الکترونیکی، عدم نظارت دقیق و مدیریت در حوزه، عدم انطباق منطقی آرای ماخوذه آرای نفر اول در همه صندوق‌ها، حضور آشنایان و بستگان نزدیک کاندیداها سر صندوق، و تماس مکرر افزاد منتخب سر صندوق از حوزه‌های اخذ رای با کاندیداهای مورد نظر و حضور کاندیدها در اطراف صندوق‌های اخذ رای و تبلیغات علنی اعضای منتخب معترض بوده‌اند.

اعتراض به نتیجه انتخابات در قائم‌شهر

چندین کاندیدای شورای اسلامی شهر قائم‌شهر نیز اعتراض خود را نسبت به تخلفات متعدد در نحوه اجرای انتخابات اعلام کردند.
هفته گذشته چندین کاندیدای شورای اسلامی شهر قائم‌شهر با حضور در دفتر آیت‌الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه این شهر اعتراض خود را نسبت به تخلفات متعدد در نحوه اجرای انتخابات اعلام کردند.اعتراضات این کاندیداها همچنان ادامه داشت و آنها پس از دیدار با آیت‌الله معلمی به دفتر معاون فرماندار قائم‌شهر رفتند و شکایت خود را مطرح کردند.

اعتراض 9 کاندیدای شورای شهر نوشهر به نحوه شمارش آرا

9 کاندیدای شورای شهر نوشهر نیز پس از اعلام نتیجه انتخابات به نحوه شمارش آرا اعتراض كردند.
پس از یک هفته پر التهاب و هیجان و رقابت تنگاتنگ بین کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر نوشهر، برخی از کاندیداها که خود را از پیش برنده این دوره از انتخابات شورای اسلامی شهر نوشهر می‌دانستند با اعلام نهایی و رسمی نتیجه انتخابات نام خود را در بین بازندگان یافتند. بر اساس این گزارش، 9 تن از کاندیداهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر نوشهر از جمله رئیس و نایب رئیس فعلی شورای اسلامی شهر نوشهر در نامه‌ای به مسؤولان ذیربط، اعتراض خود را به نحوه شمارش آرا در صندوق‌های اخذ آرا به صورت کتبی به هیأت نظارت شهرستان نوشهر و مازندران خواستار بازشماری آرا برخی از صندوق شدند. پس از انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر نوشهر، کابینه پارلمان شهری نوشهر با تغییر 100 درصدی اعضا روبه رو شد.
حضور اعتراضی جمعی از کاندیداهای شورا در دفتر امام جمعه شهرستان نور

تعدادی از کاندیداهای شورای شهر نور نیز به‌منظور اعتراض به روند برگزاری انتخابات و تخلفات احتمالی انجام شده در دفتر امام جمعه شهرستان نور حاضر و مراتب اعتراض خود را اعلام داشتند.
ظهر روز چهارشنبه گذشته تعدادی از کاندیداهای دوره پنجم شورای شهر نور که به صحن شورا راه نیافتند با حضور در دفتر حجت‌الاسلام سیدمهدی امیری ارجمند امام جمعه شهرستان نور به روند برگزاری انتخابات و تخلفات احتمالی از جمله خرید و فروش رأی، ورود آرای وارداتی و حضور افراد غیر از سایر شهرستان‌ها و دادن رأی به کاندیداهای خاص اعتراض داشته و خواستار ورود امام جمعه و پیگیری موضوع تا ابطال رأی صندوق‌ها شدند. این تعداد از کاندیداها با تأکید بر پیگیری حقوق خود و سایر شهروندان در انتخابات جمعه گذشته از امام جمعه شهرستان خواستند تا تریبون نماز جمعه را به یکی از کاندیداها به نمایندگی واگذار تا موارد را برای مردم و نمازگزاران روشنگری کنند.
امام جمعه شهرستان نور با شنیدن سخنان و اعتراضات کاندیداهای حاضر، اظهار کرد: گزارشاتی از قبل به بنده و دفتر اعلام شد و موضوع از مراجع ذی‌ربط از جمله فرمانداری و دادستانی پیگیری شد اما باوجود اینکه اعتراض‌ها و شکایت‌ها باید مستند و مستدل و به صورت کتبی به مراجع قانونی اعلام و از آن طریق پیگیری شود، مجدداً مراتب اعتراض شما را پیگیری می‌کنیم.
افزایش جرأت متخلفان در مازندران
در هر دوره انتخابات، تخلفاتی از ناحیه خریداران رأی مردم بروز میکرد و از سرانجام برخورد با آنها، مردم مطلع نمیشدند اما در این دوره، با افزایش شکایت کاندیداها نسبت به خریداران رای که در صورت صحت آنها در سرنوشت کاندیداهای متخلف نقش داشته، ضروری است باید از سوی نهادهای نظارتی به این مورد توجه ویژهای شده و برخورد با متخلفان از طریق رسانهها به اطلاع عموم برسد تا هم برای حفظ حقالناس و هم برای صیانت از جایگاه نمایندگی شورا اقدام درخوری انجام شود.
با توجه به رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در جریان برگزاری انتخابات شورای شهر در ساری که منجر به ابطال آن شده است باید منتظر بررسی و اعلام نتیجه رسیدگی به اعتراضات انتخابات شورای شهر در سایر شهرهای مازندران باشیم.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text