جمعه 10 فروردین 1403

۱۰۰ شهر رکورددار گردشگری جهان

در فهرست ۱۰۰ شهر برتر مقصد گردشگری، در میان ۹ شهر اول، ۵ شهر آسیایی و تنها ۳ شهر اروپایی هستند.

رکوردداران این فهرست ١٠٠ تایی، چین با ۸ شهر، ایالات متحده آمریکا با ۷ شهر، ترکیه، هندوستان و تایلند هریک با ۵ شهر، ایتالیا با ۴ شهر، آلمان، امارات متحده عربی و فرانسه نیز هر کدام با ۳ شهر، و همچنین کشورهایی مانند اندونزی، کانادا، ویتنام، کره‌جنوبی، مکزیک، استرالیا، روسیه، تونس، لهستان، عربستان، بلغارستان، مصر، اسرائیل و اسپانیا هر یک با ۲ شهر قرار دارند.

کشورهایی که با یک شهر در این فهرست حضور دارند شامل هنگ کنگ، سنگاپور، انگلستان، ماکائو، تایوان، جمهوری چک، هلند، اتریش، پرو، ژاپن، آفریقای جنوبی، مجارستان، قطر، کنیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، آرژانتین، جمهوری دومینیکن، رومانی، کامبوج، بحرین، آندورا، سوییس، فیلیپین، مراکش، برزیل، اردن و اوکراین می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های قبل، شهرهایی چون واشنگتن (ایالات متحده آمریکا)، باکو (آذربایجان)، اوکلند (زلاند نو) حراره (زیمبابوه) و یونان نیز با ۲ شهر در این فهرست حضور داشته‌اند.

اما در فهرست یادشده علاوه بر ۸ شهر چین، اگر شهرهایی چون هنگ ‌کنگ، چین تایپه و ماکائو را هم جزو امپراطوری بزرگ چین حساب کنیم، می‌توان گفت این گستره از کره زمین، در صدر بلامنازع تمایل گردشگران برای بازدید قرار دارد.

این در حالی است که کشورهایی چون ویتنام، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، کامبوج، تایلند، ژاپن و کره جنوبی نیز از کشورهای شرق آسیا هستند که به این آمار می‌توانند اضافه شوند تا با فراوانی ۲۶ شهر، قدرت این بخش از کره زمین را بیشتر به رخ بکشند.

دسته‌بندی قاره‌ای به تفکیک تعداد شهرهای برتر چنین است؛
آسیا با ۴۶ شهر (با احتساب ۵ شهر ترکیه و ۲ شهر فلسطین اشغالی)
اروپا با ۳۰ شهر (بدون احتساب ۵ شهر ترکیه)
آمریکا با ۱۵ شهر
آفریقا با ۷ شهر
اقیانوسیه با ۲ شهر
همچنین کشورهای عرب با فراوانی ۱۳ شهر (با احتساب ۲ شهر فلسطین اشغالی)

فراوانی حضور شهرهای ترکیه، رومانی، مجارستان و بلغارستان و نیز شهرهای کشورهایی چون لهستان، مجارستان و چک هم از رونق گردشگری در ناحیه‌ای از اروپای غیر مرکزی حکایت دارد.

ایران با وجود شهر شناخته شده شیراز برای گردشگران و با ثبت جهانی پنج شهر در حوزه صنایع دستی که از این لحاظ یک پله پایین‌تَر از چین قرار گرفته، اما در میان ١٠٠ شهر برتر مقصد گردشگری جایگاهی ندارد.

Check Also

امنیت سفر در ویتنام

ویتنام کشوری نسبتا امن برای گردشگران است و ویتنامی‌ها به طور کلی از حضور توریست‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text