جمعه 31 فروردین 1403

کارتن خوابی اشیاء تاریخی مازندران

ساری – بیش از ۱۰ هزار گنجینه تاریخی و میراثی مازندران در حال خاک خوردن است و خبری از موزه‌های منطقه‌ای شمال و بزرگ در استان نیست.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ساخت موزه منطقه‌ای شمال، موزه بزرگ ساری و اکو موزه آمل و تنکابن از وعده‌های است که سال‌ها روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

ساری باهمه داشته‌ها و غنای فرهنگی‌اش مدت‌هاست در آرزوی ساخت موزه بزرگ استان است و از احداث موزه منطقه‌ای در رامسر، اکو موزه روستایی در تنکابن و آمل هم خبری نشده است.

اعتبار ساخت موزه ساری یک‌بار به دلیل تهیه نشدن زمین به خزانه برگشت داده شد و اکنون‌که زمین تهیه‌شده، از پول خبری نیست. موزه منطقه‌ای رامسر هم قرار است ساخته شود و اکو موزه‌های روستایی نیز در حد مصوبه مانده‌اند.

در محدوده روستاهای بلیران آمل و لتاکِ تنکابن، مطالعات ایجاد و راه‌اندازی دو اکو موزه روستایی که جزء مصوبات سفر دور دوم ریاست جمهوری بوده است در نظر گرفته شد و در این راستا، قراردادی با شرکت مهندسی مآب با شرح خدماتی از سوی دفتر فنی اداره کل موزه‌ها منعقد شد و طرح در کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی مورد تأیید قرار گرفت.

با توجه به اینکه مطالعات زمین‌شناسی بلیران منتج به سیل گیر بودن منطقه شد و معاونت عمرانی استانداری مازندران در دولت قبل نیز برای بنیاد مسکن استان تکلیف کند تا اهالی روستای بلیران آمل به دلیل سیل‌خیز بودن منطقه سریعاً نسبت به جابجایی روستا اقدام کند و موضوع پیگیری موزه مذکور مسکوت و پیگیری اکو موزه روستایی لتاک در دستور کار قرار گرفت.

آثار تاریخی ساری خاک می خورند

حسین اسلامی رئیس پژوهشکده فرهنگی ساری شناسی می‌گوید: بیش از ۱۹ هزار اثر تاریخی بالای هزار سال قدمت ساری در کارتن‌ها خاک می‌خورد و  ساری تنها مرکز استان بدون موزه کشور است و ۱۹ هزار اثر تاریخی بالای هزار سال مربوط به ساری داریم که در کارتن‌ها نگهداری می‌شود.

وی بابیان اینکه ساخت موزه منطقه‌ای در ساری مصوب شده است از عدم اجرای آن انتقاد کرد و گفت: ساری تنها مرکز استان کشور بدون موزه است که این مسئله ننگ است.

 اسلامی با عنوان اینکه مظلومیت ساری بسیاری زیاد است بیان داشت: ساخت موزه منطقه‌ای در شهرستان الزامی است.

همچنین معاون میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: قرار بود موزه بزرگ استان در ساری احداث شود و طرح آن تهیه‌شده و برآورد مالی نیز آماده‌شده و در موزه دفاع مقدس در حاشیه رودخانه تجن دو هکتار زمین برای ساخت موزه تخصیص داده شد و میراث فرهنگی نقشه و طرح را ارائه داده است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text