پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

پیش‌بینی تولید 50 هزار تن مرکبات در چالوس

مدیر جهاد کشاورزی چالوس گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری از باغات چالوس 50هزار تن مرکبات برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(‌ایسنا)، منطقه مازندران، یزدانقلی خزایی پول در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش تولید مرکبات در سال جاری در این شهرستان اظهار کرد: تولید مرکبات امسال با 25 درصد افزایش به 20 تا 23 تن در هکتار رسید که بیشتر از نوع پرتقال تامسون است.

وی افزود: امسال سطحی معادل 2100 هکتار اراضی باغات چالوس زیر کشت مرکبات رفت که اغلب پرتقال تامسون و نارنگی ژاپنی بود و مجموع تولید به 50 هزار تن رسید.

مدیر جهاد کشاورزی چالوس تصریح کرد: در سال 93 به علت بارش برف در سال92 و خساراتی که وارد شد، شاهد کاهش تولید در سال 93 بودیم که خوشبختانه با تلاش باغداران و کارشناسان جهاد کشاورزی میزان تولید امسال رضایت بخش بود.

خزایی پول خاطرنشان کرد: شرایط و محدودیت‌های سال جاری از جمله نوسانات رطوبت در زمان گل‌دهی و زمان تشکیل میوه و بارندگی بیش از حد در تیرماه و مرداد ماه، تا حد کمی موجب ترکیدگی میوه‌ها شد.

وی به آفات مرکبات اشاره کرد و گفت: مگس مدیترانه یکی از آفات مرکبات طی 6 ماه گذشته بوده است که خوشبختانه خسارتی وارد نشد، ردیابی‌ها از ابتدای سال شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

این مسئول یکی از مباحث مهم در تولید مرکبات را خاک منطقه دانست و یادآور شد: در برخی نقاط شهرستان همانند هچیرود و کلاچان که باغات مرکبات وجود دارد، سطح آب زیر زمینی بالاست و خاک هم رسی است، به همین خاطر ایجاد زهکش مناسب برخلاف جهت شیب و مرمت زهکش‌های موجود در خاک از اهمیت زیادی برخوردار است.

خزایی با اشاره به ارتباط بسیار خوب کارشناسان جهاد کشاورزی با باغداران و آموزش‌های لازم به آنان افزود: به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین باغداران، تولیدکنندگان با کارشناسان، تعیین زمان مبارزه کاملا رعایت شده، به طوری که اکثریت باغداران با استفاده از کمترین سم بیشترین مبارزه را بر علیه آفات دارند.

وی افزود: اگر باغداران در زمان مبارزه دقت لازم را در جهت استفاده از سم داشته باشند، با افزایش بهره‌وری می‌توانند کمترین آسیب را به محیط زیست داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی چالوس بر هرس مناسب و اصولی درختان تاکید کرد و گفت: جهت مبارزه با آفات، نوررسانی مناسب به درختان و حذف شاخه‌های خشک و هرس مناسب می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد.

خزایی عنوان کرد: در باغات مرکبات که دارای سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای هستند، کارشناسان با تلفیق اصول فنی و دانش بومی بر آنند که بتوانند تغذیه درختان را از استفاده از کودهای خاک مصرف به سمت کود آبیاری سوق دهند تا علاوه بر بهره‌وری مناسب، محیط زیستی عاری از کود شیمیایی داشته باشند و از سویی میزان عناصر در میوه در حد مطلوب قرار گیرد.

وی در پایان بر انبارداری مناسب مرکبات تاکید کرد و یاد آور شد: تولید مرکبات از یک سو و اینکه چگونه در انبارها نگهداری شود، از سویی دیگر دارای اهمیت زیادی است که در این خصوص آموزش‌های لازم به باغداران در خصوص بهداشت باغ و برداشت محصول داده شده است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text