جمعه 10 فروردین 1403

وجود ۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان فریدونکنار

محمدحسن ساتری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است که برای درمان بیمارانی که به این ویروس مبتلا شدند باید با شیوه حمایتی برخورد کرد چراکه هیچ آنتی‌بیوتیک و دارویی اثرگذار نیست.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های ویروسی دارای یک دوره خاصی هستند، خاطرنشان کرد: دوره بیماری‌های ویروسی از هفت تا ۱۰ روز و در سه بخش کمون، درمان و نقاهت است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار تصریح کرد: دوره کمون بیماری کرونا (از زمانی که ویروس وارد بدن شده تا زمانی که علائم ظاهر شود) از ۱۵ تا ۲۱ روز است که می‌تواند قابل سرایت باشد.

ساتری با بیان علامت‌های بیماری کرونا گفت: علائم کرونا با تب شروع شده و سپس سرفه‌های خشک، خلط‌دار و تنگی نفس نشان از شدت این بیماری دارد.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد بیماری کرونا بدون اینکه فرد بیمار متوجه شود برطرف شده، ۱۷٫۵ درصد دارای علائم خفیف‌تر و نیاز به مراجعه پزشک برای مراقبت دارند و مابقی دچار شرایط نامطلوب می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار با بیان اینکه بیماری کرونا اثر کشندگی زیادی ندارد، افزود: بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا پرندگان ۶۰ درصد و آنفلوآنزا خوکی ۱۰ درصد مرگ و میر به همراه دارد اما کرونا در نهایت سه درصد کشندگی دارد.

ساتری با اشاره به اینکه وضعیت بیماری کرونا در سنین مختلف متفاوت است، ادامه داد: در سنین زیر ۱۰ سال افراد امکان دچار ابتلا دارند اما علائمی ظاهر نمی‌شود، از سنین ۱۰ تا ۴۰ سال بین دو تا چهار دهم، بالای ۴۰ سال سه درصد و بالای ۸۵ سال ۱۴٫۵ درصد مرگ و میر به همراه دارد.

وی اظهار کرد: درصد مرگ و میر در زنان باردار و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای مانند مشکل قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی و سرطان هستند بالاتر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا بسیار بالا است خاطرنشان کرد: در دوره کمون، ظاهر شدن و حتی پس از درمان امکان ناقل بودن کرونا وجود دارد و این درحالی است که ویروس‌های دیگر تا علائم آن ظاهر نشده ناقل نیستند.

ساتری بر لزوم پیشگیری فردی برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری تاکید و تصریح کرد: شستن مداوم دست‌ها، عدم صرف غذا در بیرون از منازل و پرهیز از مصرف غذای رستورانی، عدم مصرف قلیان و مراجعه به قلیان سراها و کاهش مراجعه به کافی شاپ‌ها از جمله مواردی است که باید افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا آن‌ها را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی قرار داریم و باید توصیه‌ها جدی گرفته شود گفت: درحالی که مراکز علمی، فرهنگی و ورزشی کشور به خاطر عدم سرایت افراد به این بیماری تعطیل شدند و از مردم خواسته شد تا در منازل خود بمانند اما متاسفانه مسافرت‌ها و رفت و آمد در اماکنی مانند قلیان‌سراها رو به افزایش است که جای بسیار تاسف و نگرانی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار یادآور شد: مرکز درمانی کرونا در شهرهای فریدونکنار، محمودآباد، نور و بابلسر در بیمارستان امام خمینی(ره) آمل است که تاکنون سه بیمار از فریدونکنار به آمل اعزام شدند.

ساتری ادامه داد: در صورت مواجهه با افرادی که دارای بیماری کرونا هستند باید فاصله یک متر رعایت شده و فرد مبتلا ماسک به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: قرمزی صورت و آبریزش بینی نشانه‌های فرد مبتلا است و باتوجه به اینکه ویروس کرونا سنگین است با تنفس انتقال پیدا نمی‌کند و فقط با عطسه و روبوسی منتقل می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار خاطرنشان کرد: چهار مورد مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان فریدونکنار بستری هستند که آزمایش آن‌ها در دست بررسی است و تمامی افرادی که با تب به بیمارستان مراجعه کنند مشکوک درنظر گرفته می‌شوند و اعلام مثبت یا منفی بودن آزمایشات با دانشگاه علوم پزشکی است.

ساتری با بیان اینکه مسئولان تا زیرساخت یک موضوعی را آماده نکردند نباید به آن بپردازند و شعار دهند، تصریح کرد: بسیاری از شهروندان ما را متهم به استفاده شخصی از امکاناتی مانند ماسک و دستکش رایگان که قرار بود وزارت بهداشت در اختیار مردم قرار دهد می‌کنند و این درحالی است که هیچ تجهیزاتی در اختیار کارکنان شبکه بهداشت، بیمارستان و درمانگاه‌های فریدونکنار نیست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امکانات ضدعفونی کننده و نیروی انسانی برای ضدعفونی کردن اماکن از سوی شبکه بهداشت وجود ندارد و لازم است افرادی که صاحب مشاغل هستند آموزش‌های لازم را برای تهیه محلول ضد عفونی از طریق مراجعه با بهداشت محیط شبکه بهداشت یا شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها فراگیرند.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text