جمعه 10 فروردین 1403

میانکاله رو به خشکی است/ جنگل های مازندران نصف شد

حسینعلی ابراهیمی به عدم اعطای حق آبه زیست‌محیطی در کل کشور اشاره و خاطرنشان کرد: میانکاله رو به خشکی است و هیچ‌کدام از سدها چنین حق آب‌هایی را نداده‌اند.

مدیرکل محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه ما مخالف احداث سد در حوزه آب شرب نیستیم، افزود: اما سد را درجایی که یک سایت ۳۳ ساله دفن زباله در آن وجود دارد و پاک‌سازی انجام‌نشده، احداث می‌کنیم و مخالفت محیط‌زیست را مانع توسعه می‌دانیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: وضعیت آب شیرین مرکز ایران چندین سال است که قرمز شده اما باز ما برای اول شدن در یک محصول آب‌بر جشن می‌گیریم.

وی بابیان اینکه مسئولان بخش‌هایی که مصرف آب‌ دارند باید در جلسات علمی بنشینند و گوش کنند تا بدانند، افزود: در مازندران کسی خبر ندارد که ما دچار خشکسالی هستیم و صیفی‌کاری را توسعه می‌دهیم و بعد نمی‌توانیم بفروشیم و یا صادر کنیم و همان‌جا دور می‌ریزیم.

ابراهیمی بابیان اینکه جنگل‌ها در شش دهه اخیر در مازندران نصف شده است، افزود: بدون جنگل چه چیزی می‌تواند آب‌ها را ذخیره کند؟ و هنگامی‌که به نابودی بخشی از جنگل در اجرای هر پروژه‌ای اشاره می‌کنیم، بر کاشت چندین برابری آن تأکید می‌کنند اما تا کنون چنین کاری انجام نداده‌اند.

ابراهیمی بابیان اینکه صنایع آب‌بر دیگر در مازندران نیز موضوعیت ندارد، افزود: آن‌هایی که دنبال چنین صنایعی هستند فرصت می‌کنند در جلسات همه حرف‌هایشان را بزنند اما فرصتی برای حرف زدن به محیط‌زیست داده نمی‌شود و کسانی که با این افکار می‌خواهند کشور و استان را مدیریت کنند اشتباه می‌کنند.

وی ادامه داد: ما همه جزو این نظام و همه دلسوز مملکت هستیم و چون دلمان می‌سوزد داریم حرف می‌زنیم و نمی‌خواهیم کار خراب شود چراکه با این وضعیت نه‌تنها به نسل‌های آینده که به فرزندان ما هم چیزی نمی‌رسد.

ابراهیمی بابیان اینکه در حال مصرف بیش از ۸۵ درصد آب تجدیدپذیر هستیم، افزود: از بحران به فاجعه رسیده‌ایم و پیامد مسئله آب، بحث‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

رئیس حفاظت محیط‌زیست استان مازندران بابیان اینکه باید به مردم هم تذکر دهیم، افزود: مهم‌ترین مؤلفه خود کشاورزان هستند و باید رعایت کنند و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

ابراهیمی بابیان اینکه هنوز بحث بر سر این است که چاه‌های غیرمجاز قبل سال ۸۵ مجاز شود، افزود: اما با چه منطقی مجاز شود؟ یعنی کسی که شیره زمین را سال‌ها کشیده اکنون هم می‌خواهیم به او اجازه برداشت دهیم.

وی بر توسعه کشاورزی مراتع در موارد کم‌آب و با درآمد خوب مانند کشت گل محمدی اشاره کرد و افزود: این امور نیز اشتغال ایجاد می‌کند و بسیاری از ابزارها در دست ما است تا کشاورز را مجاب کنیم که به این سمت بیاید.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text