پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

عقاب طلایی و جغد مازندران در جزیره میانکاله رهاسازی شدند

عقاب طلایی و جغد مازندران توسط علاقه‌مندان محیط زیست استان در شبه جزیزه میانکاله بهشهر رهاسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهشهر به نقل از روابط عمومی محیط زیست مازندران، عقاب طلایی و جغدی که توسط علاقه‌مندان محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست ساری تحویل شده بود، در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی شد.

یک بهله عقاب طلایی و یک جغد بزرگ که توسط علاقمندان محیط زیست و حیات وحش  به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساری تحویل شده بود،  پس از حصول اطمینان از وضعیت سلامتی آنان توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی شد.

میانکاله شبه جزیره‌ای در منتهی‌إلیهِ جنوبِ شرقیِ دریای خزر، در دوازده‌کیلومتریِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در مازندران بوده و مساحت آن بیش از 68 هزار هکتار و ارتفاعِ آن بین 15 تا 28 متر کمتر از سطحِ دریای آزاد است.

میانکاله از سال 48 به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد و هم اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

یکی از دلایل اهمیت میانکاله این بوده که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر، هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند.

سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی دریای خزر دارد. سلامتی نسبی میانکاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر باشد، به ویژه کپور و کفال و ماهیان خاویاری. نزدیک به نیمی از خاویار ایران از آب‌های این منطقه صید می‌شود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text