چهارشنبه 29 فروردین 1403

نکاتی خواندنی درباره طرز تهیه کباب ترد و خوشمزه

نکاتی خواندنی درباره طرز تهیه کباب ترد و خوشمزه :

– طعم دار کردن گوشت کبابی

 

  •  گوشت قرمز را 4-3 ساعت قبل از طبخ و کباب کردن، طعم دار می کنیم. برای مزه دار کردن گوشت قرمز، فیله های گوشت را با پشت چاقو کمی کوبیده، تا نرم شوند، سپس آنها را داخل مخلوطی از روغن کنجد، فلفل قرمز و نمک قرار می دهیم.
  • ماهی کبابی را با کمی سرکه یا آبلیموی تازه به همراه نمک، پودر سیر، پودر فلفل سیاه، روغن زیتون و زعفران مزه دار می کنیم.
  • جوجه را با ترکیبی از گلپر، روغن زیتون، زعفران دم کرده، فلفل سیاه، سرکه سیب یا آبلیمو، پودر خردل و نمک مزه دار می کنیم.

– جلوگیری از خشک شدن کباب

 

  • برای جلوگیری از خشک شدن جوجه کباب، بهتر است گوشت مرغ را با پوست کباب کرد. در این صورت چربی زیر پوست باعث خوشمزه تر شدن جوجه شده، از طرفی جلوی خشک شدن گوشت گرفته می شود.
  • کباب کردن ماهی با پوستش هم از خشک شدن آن پیشگیری می کند.
  • اگر گوشت قرمز را با روغن کنجد یا روغن زیتون فراوان مزه دار کنیم، از خشک شدن آنها هنگام کباب شدن، جلوگیری کرده ایم.

– پیچاندن کباب ها در فویل

 

  • پیچیدن کباب ها در فویل، یکی از راه های سالم تهیه کباب می باشد. برای جلوگیری از سوخته شدن کباب، و همچنین حفظ عطر و طعم آن، سیخ های کباب و جوجه کباب را پیش از قرار دادن روی منقل و زغال، داخل فویل پیچانده، سپس آنها را در برابر حرارت زغال قرار می دهیم. با این کارهم از خشک شدن و سوختن گوشت ها جلوگیری شده و هم کبابی سالم، آبدار و خوشمزه خواهیم داشت.
  • در صورت نداشتن فویل، یک سینی استیل یا یک ورق فلزی بدون رنگ، سبک و تمیز را روی منقل یا باربیکیوی پر از زغال داغ قرار می دهیم و سیخ های کباب را داخل سینی یا برگه فلزی می گذاریم. با این روش از برخورد مستقیم دود زغال با گوشت ها پیشگیری شده و کباب زغالی خوشمزه و نرمی خواهیم داشت.

– بالا بردن ارزش تغذیه ای کباب

 

  • یکی از راه های بالا بردن ارزش تغذیه ای کباب این است که آن را با سبزی های رنگی نظیر : فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، قارچ، فلفل تند سبز، لیمو، پیاز خام و هویجی که کمی حرارت داده شده است میل کنیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که میزان دسترسی کاروتنوییدهای هویج وگوجه فرنگی و لیکوپن گوجه فرنگی در اثر حرارت دیدن افزایش پیدا می کند. همچنین مصرف پیاز خام و آبلیمو به همراه کباب می تواند میزان ویتامین C دریافتی بدن را بالا ببرد.
  • ویتامین C موجود در سالاد سبزیجات و شربت مرکبات، به جذب بهتر آهن گوشت کمک می کند. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در کرفس تازه، آب کرفس، گل کلم و کلم بروکلی هم می توانند ارزش تغذیه ای کباب را بالا ببرند.

– نازک برش زدن گوشت های کبابی

 

  •   به دلیل اینکه مدت زمان پخت گوشت در روش کبابی پایین است و امکان خام ماندن قسمت های مرکزی آن با این روش بالاست، توصیه می شود گوشت های کبابی را بسیار نازک برش زده و در صورت امکان برش هایی بر سطح گوشت ها زده شود تا مرکز آنها هم به خوبی پخته شوند.

– نگهداری گوشت در دمای مناسب

 

  •   از مهم ترین نکته ها که در تهیه کباب باید به آن توجه شود، نگهداری گوشت خام در دمای مناسب تا پیش از کباب کردن آن است. گوشت کبابی را باید حداکثر در دمای ۶ تا ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر نگهداری کرد، زیرا نگهداری گوشت در دمای بالای ۸ درجه بیشتر از ۲ ساعت باعث فساد گوشت خواهد شد.
  • برای حفظ دمای مطلوب گوشت کبابی، بهتر است آن را از چند ساعت قبل از کباب کردن، داخل فریزر گذاشته تا قدری منجمد شود، و یا می توانیم آن را داخل کلمن پر از یخ قرار دهیم.

– استفاده از سیخ های استاندارد

 

  • برای تهیه کباب، بهتر است از سیخ های استاندارد فلزی و آلمینیومی استفاده شود. در صورت استفاده از سیخ های چوبی برای کباب کردن جوجه یا ماهی، توجه کردن به نشان استاندارد آنها حائز اهمیت می باشد. و برای جلوگیری از چسبیده شدن کباب به چوب، بهتر است سیخ ها پیش از به سیخ کشیدن گوشت کمی چرب شوند. نکته بسیار مهم اینکه از چوب درختان موجود در طبیعت برای کباب کردن گوشت استفاده نشود. زیرا امکان تشخیص چوب درختان سمی و غیرسمی بسیار مشکل است.
  • کباب چنجه

Check Also

طرز تهیه مرغ شکم پر مازندرانی

مرغ شکم پر مازندرانی مواد لازم: یک عدد مرغ با وزن حدود ۱٫۵ کیلوگرم ۱۰۰ …

One comment

  1. بسیار عالی
    ممنون بابت نکات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text