یکشنبه 27 اسفند 1402

طبیعت بکر میانکاله مقصد مسافران نوروزی + تصاویر

به گزارش ishomal شبه جزیره میانکاله در بخش جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرق شهرستان بهشهر واقع شده است و مساحت آن 68 هزار و 800 هکتار و ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۸ متر پایین تر از سطح دریای آزاد است.

 موقعیت دقیق جغرافیایی شبه جزیره میانکاله بدین صورت است که از شمال به دریای خزر ، از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیرآباد مرتبط است و این شبه جزیره، خلیج گرگان را از دریای خزر جدا می‌ کند.

طبیعت بکر میانکاله مقصد مسافران نوروزی + تصاویر

زمین‌های شبه‌ جزیره بوته‌ زار بلند هستند و از قدیم مرتع گاوداران بوده‌ است.

شبه جزیره میانکاله که از مکان های دیدنی مازندران به شمار می آید مجموعه ای از شن زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیر، مناطق جنگلی با پوشش درختچه های گز، تپه های شنی، جنگل انارستان، بوته های تمشک و سازیل است.

نام میانکاله دگرگون شده نام میان قلعه است.

گال یا کال خدای ایران باستان است و شاید معنای میان کاله بی ارتباط با خدای باستان ایران نباشد.

در قدیم به این شبه جزیره انجیله و در مقطعی دیگر نیم مردان گفته می شد.

تالاب میانکاله اولین تالاب بین المللی ثبت شده در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر بوده و با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مساحت، یکی از زیستگاه های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکزی است.

طبیعت بکر میانکاله مقصد مسافران نوروزی + تصاویر

این تالاب بخشی از شبه جزیره میانکاله است و در سمت غربی آشوراده قرار دارد.

زمین های آن مجموعه ای از شنزارهای ساحلی، زمیان های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه های گز، جنگل انارستان، بوته های تمشک و زمین های پست و گره افتاده هستند.

تالاب میان کاله از مکان های مناسب برای پرنده نگری است، زیرا این منطقه در سراسر سال میزبان جمعیت های کثیری از گونه های مختلف پرندگان است که از این تالاب به جهت برخورداری از شرایط مناسب زیستی، منابع تغذیه ای و آب و هوایی معتدل، جهت زمستان گذرانی و یا تابستان گذرانی و جوجه آوری به آن مهاجرت می کنند.

طبیعت بکر میانکاله مقصد مسافران نوروزی + تصاویر

کلونی های کنونی اصلی جمعیت فلامینگو، باکلان ها، قوها، پلیکان ها، مرغابی ها، عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید و کنار آبزی های مهاجر به کشور ایران در این منطقه تالابی زیست می کنند.

شبه جزیره میانکاله با برخورداری از امنیت کافی و پوشش های درختچه ای محل زیست دایمی دو گونه ارزشمند و حمایت شده پرندگان بومی شاخص شمال کشور یعنی قرقاول خزری و دراج نیز می باشد که در تمام فصول سال در این منطقه زیست و زادآوری دارند.

گونه های گیاهی در شبه جزیره میانکاله انار ترش وحشی، تمشک، سازیل، ازگیل، داغداغان، سیاه تلو، سپیدار، علف شور، جگن و علف هفت بند را شامل می ‌شود.

گونه های جانوری در شبه جزیره میانکاله شامل گرگ، مرال، یوزپلنگ، شغال، روباه، جوجه تیغی، گربه جنگلی، گراز و فک دریای خزر، پرندگان (فلامینگو، دراج ، شاهین، بحری و زنگوله بال)، ماهی ها (کپور، کفال، کلمه، ماهی سفید، سوف، ماش و کاراس) است.

طبیعت بکر میانکاله مقصد مسافران نوروزی + تصاویر

شبه جزیره میانکاله که از جاذبه های گردشگری مازندران محسوب می شود و همچنین بخش بسیار بزرگی پوشیده از درختان انار ترش ، ازگیل وحشی و تمشک و منطقه بزرگی هم به صورت تالاب است.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text