پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

ریزش و رانش زمین،کابوس حاشیه نشینان آزاد راه تهران – شمال

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ساخت این بزرگراه که از میان تعداد زیادی روستاهای حوزه بخش مرکزی چالوس عبور می کند ، خرابی های فراونی نیز در این روستاها و حتی پیرامون آن ها برجای گذاشته است .
براساس آمار منابع رسمی ، دست کم 16 هزار نفر در 12 روستای حاشیه قطعه چهارم آزاد راه تهران – شمال سکونت دارند.
سینوا چشمه ، سینوا ، دارکلا ، مازوپشته ، ذوات ، علی آباد ، شهرآراء ، طلاجو ، تازه آباد ، اکبرآباد ، خرمنه علیا و سفلی از جمله روستاهایی هستند که در حاشیه این آ‍زاد راه واقع هستند .
سکونتگاه های روستاهای واقع در ضلع جنوبی آزاد راه اغلب با خطر احتمالی ریزش و رانش زمین رو به رو هستند و ساکنان ضلع شمالی بزرگراه هم در معرض تهدید سیلاب قرار دارند .
ساخت این بزرگراه به خاطر واقع شدن کوه های صخره ای در مسیر آن به آسانی میسر نبود و روستائیان این منطقه سال ها مجبور شدند تمامی رنج ها و سختی های ناشی از صدای مهیب و گوش خراش انفجار صخره ها ، لرزش زمین و گرد و غبار برخاسته از عملیات اجرایی آن را تحمل کنند تا شاید روزی با بهره برداری از آن ، مشکلاتشان هم رفع شود .
قطعه چهارم بزرگراه تهران – شمال فروردین سال 92 به طول حدود 23 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی حدود 95 درصد در اقدامی شتابزده به بهره برداری رسید ، اما به علت بی تدبیری مجریان این طرح ، ساکنان روستاهای مسیر با مشکلات جدیدی رو به رو شدند و هم اکنون رفع این مشکلات را از مسئولان خواستارند .
جمعی از ساکنان روستاهای حاشیه بزرگراه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند که مجریان این طرح بنا بود علاوه بر رفع آثار خرابی های برجای مانده ، پیش بینی های لازم را نیز در قالب اجرای طرح های جامع برای پیشگیری از روان شدن سیلاب و ریزش و رانش زمین انجام دهند .
یکی از اهالی روستای سینوا چشمه در این خصوص گفت : اهالی این روستا تاکنون طبق تعهدات و وعده های مسئولان همکاری لازم را با مجریان طرح داشته اند و سزاوار نیست پس از سال ها تحمل رنج و سختی ناشی از ساخت بزرگراه ، امروز در شرایط دشوار نا امنی زندگی کنند .
حسین زال نژاد افزود : اکنون که این آزاد راه ساخته شده ، پیمانکار مربوطه تمام همکاری های گذشته اهالی در زمان اجرای طرح را نادیده گرفته است.
وی ریزش و رانش زمین و درپی آن ترک خوردگی تعدادی از واحدهای مسکونی را از جمله حوادثی دانست که هم اکنون اهالی این روستا با آن دست به گریبانند.
این روستایی گفت : هم اکنون اهالی این روستا نگرانند که مبادا روزی زلزله ای رخ دهد و ادامه حیات را از آنان سلب کند.
وی برای حل این مشکلات از مسئولان ادارات ذیربط خواستار پیگیری های جدی تری شد.
زال نژاد تخریب و ترک خوردگی دیوار بسیاری از بناهای مسکونی ، واحدهای آموزشی و عمومی بر اثر انفجار ناشی از فعالیت ماشین آلات راهسازی را از دیگر مشکلات پیش روی اهالی این مناطق برشمرد.
وی گفت : اگر چه مالکان واحدهای مسکونی آسیب دیده به علت قرار گرفتن زیر پوشش بیمه تاحدودی موفق به دریافت غرامت شدند ، اما هنوز بخشی از خرابی های برجای مانده از زمان ساخت این آزاد راه ، پا برجاست.
یکی از دیگر روستائیان این منطقه نیز تعیین 150 متری حریم این بزرگراه را یکی دیگر از مشکلات معرفی کرد و گفت : تعیین 150 متر برای حریم این بزرگراه سبب شده تا بیشتر زمین های مردم این روستاها در حریم جاده قرار گیرد به همین خاطر ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است.
سعید زال نژاد افزود : هم اکنون روستائیان منطقه برای ساخت بنای مسکونی در زمین های خودشان با مشکلات زیادی رو به رو هستند و حتی جوانانی که بتازگی تشکیل خانواده دادند نمی توانند در زمینی که خانه پدریشان در آن واقع است ، بنای مسکونی احداث کنند.
یک کارشناس مسئول صدور پروانه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با تایید بخشی از مشکلات موجود در این روستاها، گفت : بیش از 400 هکتار از زمین روستاهای انتهایی این آزاد راه در معرض خطر سیل قرار دارند.
وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مازوپشته ، علی آباد ، خرمنه علیا و سفلی ، تازه آباد و اکبرآباد از روستاهایی هستند که در حاشیه بزرگراه واقع و با چنین حوادثی مواجه هستند.
او ادامه داد : شهرآرا ، سینوا و سینوا چشمه نیز از روستاهایی هستند که مالکیت حدود نیمی از 60 متر حریم تعیین شده آزاد راه متعلق به اشخاص است به نحوی که اهالی این روستاها برای ساخت و ساز در ملک شخصی خود با مخالفت مسئولان آزاد راه مواجه شده اند.
این کارشناس گفت : رانش های رخ داده در حاشیه این راه ارتباطی بویژه حوالی روستای سینوا ، هر از گاهی سبب راهبندان می شود که این مشکل نیز خطراتی را برای اهالی این روستا درپی داشته است .
وی خارج شدن از بافت روستایی تعدادی از واحدهای مسکونی بویژه سینوا را از دیگر مشکلات موجود در این حوزه برشمرد و افزود : متاسفانه در بازنگری طرح های هادی این واحدهای مسکونی نیز در خارج از بافت دیده شده است.
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی چالوس نیز آبگرفتگی آزاد راه و پیش بینی نکردن طرح هایی برای ساماندهی روان آب و هدایت آن به داخل رودخانه چالوش را سبب ساز وقوع سیل دانست و گفت : با بروز این گونه حوادث ، اهالی روستاهای پایین دست امنیت جانی و مالی ندارند.
رضا باقری افزود : حجم زیادی روان آب هنگام بارندگی از دامنه های جنوبی سرازیر و در سطح جاده انباشته می شود و چون کانال های هدایت آب تعبیه نشده ، این روان آبها وارد باغ ها ، زمین های کشاورزی و واحدهای مسکونی روستاهای پایین دست می شود.
وی ادامه داد : اکنون جوی های انتقال آب موجود در این روستاها جوابگوی حجم انبوهی از روان آب هایی که از آزاد راه به پایین دست سرازیر می شود ، نیست و این وضعیت سبب شده تا اهالی این منطقه با هر بارندگی دچار خسارت های فراوانی شوند .
باقری گفت : با این که برای حل این مشکل نشست های متعددی با حضور مسئولان استانی و محلی در فرمانداری برگزار شد ،اما متاسفانه تاکنون این پی گیری های نیتجه بخش نبوده است.
بخشدار مرکزی چالوس نیز ابراز امیدواری کرد که با پی گیری های به عمل آمده برای ساماندهی حجم زیاد روان آب های موجود در آزاد راه به هنگام بارندگی و هدایت آن به رودخانه سردابرود و چالوس ، این مشکل بزودی برطرف شود.
صدرالله ردایی گفت : بتازگی مجریان آزاد راه ، رئیس اداره آب منطقه ای نوشهر و چالوس و سایر مسئولان ادارات ذیربط از آزاد راه و رودخانه های منطقه بازدید کردند که قرار شد برای ساماندهی روان آبها با هدف پیشگیری از جاری شدن سیلاب در روستاها تصمیماتی بگیرند.
فرماندار چالوس نیز با اشاره به مشکل جاری شدن آب های سطحی قطعه چهارم آزادراه تهران – شمال ، خواستار ساماندهی این آب ها برای جلوگیری از بروز حوادث و بسته شدن جاده شد.
محمدناصر زندی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که با توجه به اهمیت آزادراه تهران – شمال که مسیر آمد و شد انبوه گردشگران داخلی و خارجی است ، در زمان بارندگی ها به خاطر تجمع و حرکت آب بالا دست و در نظر نگرفتن کانال مناسب برای هدایت آب ها به رودخانه چالوس، شاهد وضعیت نامناسبی هستیم.
وی افزود : این آبها به سمت روستای خرمنه سرازیر می شود که به دلیل محدویت ظرفیت آبراهها ، موجب آبگرفتگی مسیر و منازل روستاییان می شود که علاوه بر به وجود آوردن مشکلاتی برای مردم ، نارضایتی آنان را نیز در پی داشته است.
طرح ملی آزادراه تهران- شمال در چهار قطعه به طول مجموع 123 کیلومتردرحال اجراست که قطعه چهارم آن در حد فاصل چالوس به مرزن آباد به بهره برداری رسید اما قطعات دوم و سوم نیز به علت پیچیدگی و سخت گذربودن تاکنون اقدامی جدی برای بهره برداری از آن صورت نگرفته است

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text