جمعه 3 فروردین 1403

امیدواری برای تکمیل آزادراه تهران-شمال در دولت دوازدهم

محمدحسین زال نژاد مدرس دانشگاه و کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین ارکان توسعه پایدار در هر کشوری زیرساخت‌های راه و ارتباطات است گفت: آزادراه تهران-شمال به طول 135 کیلومتر 35 سال است که از افتتاح اولین فاز اجرایی‌اش گذشته و رسیدگی به وضعیت جاده کرج – چالوس (محور کندوان) به دلیل عدم ظرفیت محور ناشی از تردد بالا و وقوع سوانح مرگبار رانندگی در این مسیر غیر ایمن یکی از خواسته‌های مردم منطقه است.

 زال‌نژاد در ادامه بیان کرد: این آزادراه، که یکی از مهم‌ترین عناصر حمل‌ونقل در فرایند توسعه پایدار شمال کشور و از مهم‌ترین جاده‌های ارتباطی بین استان‌های شمالی و مرکزی کشور به‌ویژه پایتخت بوده، دارای مزایا و کاستی‌هایی است.

وی ادامه داد: افزایش پتانسیل صنعت توریسم، توسعه ارتباطات و بازرگانی، کاهش زمان سفر، کاهش زمان تأخیر، کاهش مصرف سوخت، افزایش ظرفیت و ایمنی، کاهش میانگین شیب طولی و تکمیل بخشی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب ازجمله مزایای این طرح بوده است.

زال نژاد معتقد است: عبور از بافت جنگلی، مراتع و مزارع کشاورزی، عبور از مناطق روستایی و شکافتن بافت روستایی، آلودگی صوتی برای مناطق مسکونی، شکافتن منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی، تأثیر منفی بر یکی از پنج رودخانه حفاظت‌شده کشور، عدم آمادگی شهرهای شمالی جهت پذیرش جریان ترافیک آزادراه، کمبودهای شدید شمال کشور در بخش‌های زیربنایی، بهداشت و درمان، شبکه معابر و سیستم ترافیک و همچنین عدم وجود مکانیزم مناسب و صحیح مدیریت پسماند ازجمله کاستی‌ها به شمار می‌آید.

وی درباره لزوم ایجاد این بزرگراه اظهار داشت: وقتی بدون صرف هزینه و اعتبار و از بین بردن منابع طبیعی می‌توانستیم با تعریض جاده قدیم و نگهداری جاده‌های قدیمی همین بهره‌وری را داشته باشیم چرا این طرح رقم‌زده شد که بعد از گذشت 35 سال هنوز به اتمام نرسیده است.

زال نژاد در ادامه افزود: ازآنجایی‌که در حال حاضر یکی از چهار منطقه آزادراه منطقه 4 به طول 20 کیلومتر حدفاصل مرزن آباد تا چالوس مورد بهره‌برداری و زیر بار ترافیک قرار گرفته است، قطعه یک نیز مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و مناطق 2 و 3 نیز در آغاز روند اجرایی خود قرار دارد که امیدوارم با این سرعت موجود در دوره وزارت جدید آقای آخوندی زیر بار ترافیک برود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text