جمعه 10 فروردین 1403

افزایش 100 درصدی مبتلایان به کرونا در مازندران

دکتر اسدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان شیب افزایشی را داشته که از ۲۹ اسفند ماه به تدریج شروع شده و از هفته اول فروردین در حال شتاب گرفتن است، گفت: تعداد مبتلایان جدید روزانه به کرونا در استان از ۲۹ اسفند ماه پارسال تا کنون ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او افزود: ۱۳۶ بیمار جدید هم شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند که این عدد در ۲۹ اسفند ماه حدود ۵۱ بیمار جدید بوده است.

دکتر اسدی گفت:۵۴۱ بیمار مبتلا به کووید هم اکنون در تخت‌های استان بستری هستند که این عدد قابل توجه است.

او افزود:این شیب افزایشی در تعداد بیماران کرنایی بخشی به ورود مسافران مرتبط بوده و بخشی هم مربوط به شلوغی بازار‌ها در شب عید است که این افزایش کنونی مبتلایان به شلوغی‌های شب عید مربوط است.

دکتر اسدی با بیان اینکه ۱۰ درصد بستری‌های استان هم اکنون مسافر هستند، گفت: چون این بیماری دوره نهفته داشته و از زمانی که فرد آلوده شده تا زمانی که علائم بیماری ظاهر شود ۱۰ روز تا ۲ هفته طول می‌کشد بنابراین این مواردی از ابتلا که هم اکنون در استان وجود داشته عمدتا مربوط به شلوغی‌های بازار شب عید است.

او افزود:در هفته آینده کم کم مواردی که مربوط به بازدید‌های شب عید و ورود مسافران تاثیر خود را خواهد گذاشت.

دکتر اسدی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای مواجهه با افزایش مبتلایان ،گفت:این موضوع چیز جدیدی نبوده و ما کار‌ها و برنامه ریزی‌های خود را انجام دادیم.

او افزود:از پارسال که با این بیماری مواجه شدیم بحث مراقب از بیماران تمهیدات خاصی را می‌خواست که تجهیزات خاصی به استان اضافه و تعداد زیادی دستگاه‌های اکسیزن ساز خریداری شد.

دکتر اسدی گفت: برای رامسر هم یک دستکاه اکسیژن ساز ۴۰۰ لیتری در پارسال خریداری شده که یک دستگاه دیگر هم به زودی در اختیار بیمارستان این شهرستان قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه زیر ساخت‌های بخش درمانی و دستگاه‌های کمک تنفسی به میزان کافی در استان اضافه شده و موجود است، افزود: حدود یک هزار تخت عادی پارسال به خدمت اضافه شده که عدد قابل توجهی است.

کمتر بودن مرگ میر مازندران در مقایسه با کشور

دکتر اسدی گفت: حدود ۲۰۰ تخت آی سی یو هم به بیمارستان‌های استان اضافه کردیم تا در زمینه ارائه خدمت به مردم وضعیت مناسب باشد و همین الان هم میزان مرگ و میر استان در بیماران کووید در مقایسه با عدد کشوری بیش از ۲ درصد کمتر است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ریز فاکتور‌های استان در مقایسه با کشور بالا است، افزود:با توجه به اینکه از نظر سالمندی دومین استان در کشور هستیم در دیابت سوم و در فشار خون در کشور رتبه دار بوده و در چاقی هم رتبه اول را داریم علی رغم همه موارد و مسافر خیز بودن استان با برنامه ریزی که انجام شد مرگ و میر ما در مقایسه با کشور کمتر است

دکتر اسدی گفت:از مدتی قبل بحث کرونای انگلیسی مطرح است که ما در استان آن را شناسایی کردیم و موارد متعددی هم اکنون در شهر‌های مختلف وجود دارد.

او افزود:  از بیمارانی که بابت کرونا تست پی سی آر گرفته می‌شود  مجددا بررسی از لحاظ کرونای انگلیسی به عمل می‌آید با توجه به این محدودیت شاید وسعت شناسایی ما محدود باشد ولی برآورد ما این است که کرونای انگلیسی در جا‌های مختلف استان وجود دارد.

او افزود: به همه همکاران در مراکز درمانی توصیه می‌کنیم که تمام موارد جدید را ویروس انگلیسی تلقی کرده و رعایت بیشتر شیوه نامه‌های کنترل عفونت و دقت بیشتر انجام شود.

دکتر اسدی گفت: این بیماری از نظر ظاهر هیچ فرقی با کووید معمولی نداشته و درمان آن هم شبیه به ویروس معمولی است فقط سرایت پذیری آن بسیار بالا بوده و طبیعتا هنگامی که تعداد بیمار و بستری‌ها بالا رود ممکن است مشکلاتی را برای مراکز درمانی به دنبال داشته باشد.

او با بیان اینکه سعی می‌کنیم با اطلاع رسانی‌ها که در حال انجام است جلوی انتشار این بیماری گرفته شود، افزود:کنترل این بیماری یک زنجیره‌ای دارد که بخش مهم آن افرادی هستند که در حال مبتلا شدن هستند و باید سعی کنند که زنجیره انتقال را قطع کنند.

دکتر اسدی گفت:چون بیماری درمان خاصی نداشته و  با یک سری از مراقبت‌ها در مراحل اولیه بیماری می‌توان جلوی انتشار شدید بیماری گرفته شود، ولی در حال حاضر درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود:امیدواریم با بحث واکسیناسیون که در کشور شروع شده و با رعایت‌هایی که انجام می شود زنجیره انتقال قطع شود.

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text