جمعه 10 فروردین 1403

استفاده از ابتدایی تا پیشرفته‌ترین امکانات مازندرانی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا

هیچ یک از ایرانی‌ها فکرش را نمی‌کردند که در بزرگ‌ترین عید باستانی خود در شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند در خانه‌های خود بمانند. مردم این سرزمین اتفاقات زیادی را تجربه کردند از خشکسالی و وبا گرفته تا سیل، زلزله و جنگ تحمیلی اما این موجب نمی‌شد تا مراسم دید و بازدید عید نوروز باستانی را به‌جا نیاورند.

سنتی دیرینه که در زمان جنگ تحمیلی با وجود نثار خون بسیاری از جوانان وطن برای دلگرمی خانواده‌های آنها و همدردی شان، آن را به‌جا می‌آوردند. قهر و کینه اگر بود در آن ایام و با شنیدن صدای توپ و اعلام سال شمسی آن را به دور می‌انداختند و به دید و بازدیدهای نوروزی می‌پرداختند تا کینه‌ای در سال نو در دلشان نباشد.

اما سال 99 زمانی آمد که مردم سرزمین ایران با وجود تمدن دیرینه، میزبان یک میهمان ناخوانده شده است؛ میهمانی که برخلاف سنت مردم این دیار نه تنها استقبال نشد بلکه برای خروج از آن دست به کارهای بزرگ و مهمی زدند. مردم دیار علویان نیز با معروفیت و شهرت در میهمان نوازی به مانند دیگر استان‌های کشور  برای این میهمان ناخوانده نخواستند میزبان خوبی شوند.

از همان ابتدای شیوع ویروس ناشناخته با رایزنی مسئولان کشوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدامات مهمی را آغاز کردند تا از افزایش شیوع آن جلوگیری شود، اما با وجود همه این اقدامات متاسفانه مازندران با هجوم مسافران شاهد افزایش آمار مبتلایان به این بیماری شد به‌گونه‌ای که علاوه بر درمان بیماران در بیمارستان‌های معین، دیگر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز برای پذیرش مورد استفاده قرار گیرد؛ علاوه بر آن مجبور به راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی در دو شهرستان بابل آمل شوند.

با وجود تاکیدات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خانه ماندن و سفر نکردن متاسفانه خیلی‌ها آن را جدی نگرفتند و همچنان به استان‌های شمالی در ایام تعطیلات نوروزی سفر کردند و این موجب افزایش آمار شد. با این وجود مازنی‌ها برای مقابله با کووید 19 شانه خالی نکرده و همچنان با اقتدار در جهت مبارزه گام‌های مهمی بر داشتند.

در نوروز 99 از جوانان جهادگر قرارگاه‌های پدافند زیستی بسیجیان شهرستان‌ها گرفته تا سازمان‌های آتش نشانی، شهرداری‌ها و دهیاران و شورانشینان مازندرانی با داشتن ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین امکانات برای مقابله و ریشه‌کنی این ویروس و مبهمان ناخوانده گام برداشتند.

امسال اهالی روستا تازه آباد بخش سرخرود شهرستان محمودآباد عجیب ترین عیدی خود را در نخستین روز از ایام نوروز آن هم با گرفتن ماسک از سوی یک جوان جهادی دریافت کردند.

هدیه‌ای که این روزها با گذشت تقریباً بیش از یک ماه از آمدن کرونا ویروس و با اعلام کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی همه بانوان و جوانان مازندرانی را بسیج کرد تا با راه‌اندازی کارگاه‌های متعدد به تولید مواد ضدعفونی کننده و دوخت گان و ماسک درمانی بیمارستان‌ها و کادر پزشکی جهت رفع این مشکل بپردازند.

سازمان آتش نشانی شهرداری آمل نیز در یک اقدام جالب در ورودی شهر با به‌کارگیری از آب پاش‌ها و نصب آن بر روی پل عابر پیاده و استفاده از مواد ضدعفونی کننده به شستشوی خودروها پرداختند تا از شیوع این ویروس به داخل شهر جلوگیری شود.

سید حمید هاشمی شهردار آمل با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کارها و اقدامات مهمی جهت مبارزه و از بین بردن این ویروس انجام شد، افزود: با کمک سازمان‌های وابسته آهک پاشی و ضدعفونی محلات و سطوح مختلف شهر انجام شد و با کمک جوانان مستعد داوطلب سعی شده توزیع رایگان مواد ضدعفونی کننده در بین شهروندان آملی انجام شود.

در ادامه این مبارزه شورا و دهیاری روستای تازه آباد بخش سرخرود شهرستان محمودآباد نیز برای جلوگیری از این ویروس اقدام جالبی دست زدند. ناصر مقدس رئیس شورای این روستا گفت: این بیماری متاسفانه همه مسئولان استانی و شهرستانی را درگیر کرده است و شوراهای اسلامی نیز نخواستند در این مبارزه بی‌خیال باشند و به کمک آنها دست به اقداماتی زدند.

وی افزود: روستاها در این دوره دارای امکانات پیشرفته‌ای نیستند بنابراین مجبور شدیم تا با ابتدایی ترین امکانات دست به اقدام مبارزه با ویروس بپردازیم. برای مقابله با آن تاکنون سه بار ضدعفونی محل را با انجام آهک پاشی، شستشو با مواد ضدعفونی کننده و محلول آب و نمک از طریق موتور تیلر و دستگاه پمپاژ خانگی انجام دهیم تا مردم روستا از شیوع این بیماری در امان بمانند.

اهالی زاغده بخش مرکزی شهرستان آمل نیز با نصب بنر پارچه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافران اعلام کردند که از ورود میهمانان غیربومی در ایام نوروز جلوگیری می‌شود و البته این اقدامات در شهرستان‌های سوادکوه شمالی، روستاهای بابل، ییلاقات بخش لاریجان آمل، مرزن آباد چالوس، روستاهای فریدونکنار نیز انجام شد تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

اگر چه با وجود همه این اقدامات اعم از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین آنها همچنان تاکید بر خانه ماندن به مازندرانی‌ها می‌شود و گفته می‌شود از میهمانی های نوروزی صرف نظر کنند تا زنجیره این بیماری از بین برود.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text