چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آشنایی با فرودگاه بین المللی ازمیر/ Izmir Airport

امروز می خواهیم یکی از فرودگاه های مهم و نقش آفرین در صنعت گردشگری کشور ترکیه که در شهر ازمیر قرار گرفته است را به شما معرفی نماییم، فرودگاه ازمیر (Izmir Airport) که به عنوان فرودگاه عدنان مندرس ازمیر (Adnan Menderes Havalimanı) شناخته می شود. این فرودگاه یکی از اصلی ترین پایگاه های تردد گردشگران در شهرهای ساحلی دریای اژه محسوب می گردد.

تاریخچه فرودگاه ازمیر :

ساخت فرودگاه عدنان مندرس در تاریخ ۲۹ می سال ۱۹۸۴ آغاز و در سال ۱۹۸۷به پایان رسید و در همین سال نیز فرودگاه به مرحله ی بهره‌ برداری رسید. این فرودگاه با توجه به قدمت تاریخی شهر ازمیر و همچنین توجه مردم و دولت ترکیه به این شهر، از جمله فرودگاه‌های نوساز و جدید کشور ترکیه است. ولی با این حال این فرودگاه یکی از اصلی‌ترین پایگاه های تردد و حمل و نقل گردشگران  داخلی و خارجی در ازمیر، به عنوان یکی از شهرهای ساحلی  و گردشگری دریای اژه است. ازمیر پس از شهرهای استانبول و آنکارا، به عنوان سومین شهر مهم ترکیه به شمار می آید و از نظر تجاری و صنعتی هم جایگاه مهمی در ترکیه و دریای اژه دارد.

از آن جایی که پیشینه ی این شهر به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و از دیرباز مورد توجه جهانگردان و مسافران بوده است، در حال حاضر نیز جایگاه مهمی در بین شهر ها و پایگاه های این کشور دارد و بسیار مورد استقبال و توجه می باشد. به هر حال طبیعی است که چنین شهری، یک فرودگاه مهم و پیشرفته داشته باشد. این فرودگاه برای کسانی که به این شهر سفر کرده اند مخصوصا ایرانیان، آشنا است. فرودگاه عدنان مندرس ازمیر، در مساحتی  به وسعت ۷٫۵۱۸٫۸۷۵ متر مربع احداث شده است  و دارای دو سایت ۳٫۲۴۰ متری در خود می باشد.

با این حال این فرودگاه همانطورکه در بالاتر هم در موردش توضیح دادیم، بر خلاف دیگر فرودگاه های کشور ترکیه، جدید بوده و قدمت تاریخی زیادی ندارد.

جالب است بدانید که این فرودگاه برای  یاد بود عدنان مندرس، یکی از نخست وزیران فقید و سابق کشور ترکیه به این عنوان، نام گذاری شده است.

طبق آمارمنتشر شده از این فرودگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۹٫۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق این فرودگاه جا به جا شده اند. از این تعداد، ۳٫۸ میلیون نفر از آن‌ها مسافران بخش پروازهای داخلی بوده اند. اگر بخواهیم این فرودگاه را از نظر ترافیک مسافری مورد بررسی قرار دهیم، عدنان مندرس در رتبه ی ۵ فرودگاه‌های پر تردد ترکیه قرار گرفته است. ترمینال جدید پروازهای خارجی این فرودگاه نیز در سال ۲۰۰۶ افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

ترمینال های فرودگاه ازمیر

فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ازمیر دارای ۲ ترمینال مسافری است که یکی از آن‌ها مختص به پروازهای داخلی و دیگری تنها مختص به پروازهای بین‌المللی و خارجی است. با این که این ترمینال ها از یکدیگر مجزا هستند اما هر دوی این ترمینال ها  از طریق راهرو‌های متحرک به یکدیگر وصل هستند. همانطور که بالاتر گفتیم،  ترمینال بین‌المللی این فرودگاه در سال ۲۰۰۶، با تخصیص اعتباری برابر با  ۱۵۰ میلیون یورو احداث گشت. در حال حاضر ترمینال بین‌المللی قدیمی فرودگاه، برای پروازهای داخلی این پایگاه هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

امکانات فرودگاه  ازمیر

  • از جمله ی امکانات موجود در این فرودگاه می‌توان به وجود ۱ سالن همایش، سالن غذاخوری عمومی، رستوران‌ها و کافه های مختلف، فروشگاه‌های مختلف خرید هدایا، باجه‌های راهنما و توریست را نام برد.
  • حمل و بسته بندی بار مسافران در این فرودگاه موجود و تا حدودی رایگان است.
  • اینترنت رایگان در این فرودگاه در دسترس همگان است.

راه های دسترسی به فرودگاه ازمیر

برای رسیدن از مرکز شهر به فرودگاه و یا بالعکس، یکی از به صرفه ترین و آسان ترین گزینه های پیش روی شما، استفاده از اتوبوس است. اتوبوس های ویژه ی سرویس های فرودگاهی هر ۲۰ دقیقه یک بار در مقابل دفتر هواپیمای ترکیش ایر قرار گرفته و مسافران را جا به جا می نمایند. اگر به این فرودگاه رفتید، ابتدا یک نقشه تهیه کنید زیرا به طور مثال، همین اتوبوس ها در ایستگاه های مختلف توقف کرده و مسافران می توانند تا در مسیر مورد نظر خود پیاده شوند.

تاکسی‌هایی که در جلوی فرودگاه مستقر هستند نیز یکی از راه های رسیدن به مرکز شهر هستند، این تاکسی ها در تمامی طول مدت شبانه‌ روز در محوطه ی  فرودگاه حاضر هستند. اگر ترجیح می دهد تا از تاکسی استفاده کنید این نکته را فراموش نکنید که مبلغ کرایه ی این تاکسی‌ها در شب، بسیار گران ‌تر از روز است.

فروشدگاه عدنان مندرس

فرودگاه عدنان مندرس

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

 

Check Also

امنیت سفر در ویتنام

ویتنام کشوری نسبتا امن برای گردشگران است و ویتنامی‌ها به طور کلی از حضور توریست‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text