پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

آب دریای خزر تا 15 متر در سه سال آینده در خشکی پیشروی می کند

داریوش یوسفی کبریا روز یکشنبه اظهار داشت: ایران بیشترین جمعیت ساحل نشین دریای خزر را دارد و هر نوع تغییری در تراز آب این دریاچه می تواند یک فرصت و یا یک تهدید همچون دهه 70 برای مردم حاشیه آن به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به توقف کاهش تراز آب دریای خزر در سالهای 95 و 96 افزود: بیشترین افزایش تراز آب دریای خزر با 250 سانتیمتر در سال 74 شاهد بودیم و در 20 سال بعد از آن نیز کاهش تراز آب دریای خزر با 130 سانتیمتر را تجربه کردیم.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: پیش بینی های علمی صورت گرفته بیانگر افزایش تراز آب دریای خزر به میزان 42 سانتیمتر در 3 سال آینده خواهد بود که موجب پیشروی 10 تا 15 متری آب در سواحل به ویژه در غرب مازندران را شاهد خواهیم بود.
وی با تاکید بر ضرورت رصد سطح دقیق تراز آب دریای خزر تصریح کرد: در این راستا باید داده های بقیه کشورهای حاشیه دریای خزر را نیز در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با برنامه ریزی پیش گیرانه از خطرات پیشروی آب جلوگیری و در حفاظت از سواحل و کاربری اراضی و توسعه پایدار در گردشگری و بنادر بدون وقفه گام برداریم.
یوسفی کبریا ادامه داد: با توجه به مطالعات پنج کشور ساحلی دریای خزر در کوتاه مدت پیشروی محسوسی را شاهد خواهیم بود ولی در بلند مدت با توجه به آغاز گرمایش زمین و افزایش میزان تبخیر پس روی آب دریای خزر بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه 865 کیلومتر از کل ساحل هفت هزار کیلومتری دریای خزر در اختیار ایران است ، اظهار داشت: روسیه با دارا بودن بیشترین ساحل دریای خزر در حال حاضر با سد سازی های اخیر موجب کاهش آب ورودی به دریاچه شده و این درحالی است که رودخانه ولگا با 260 میلیارد مترمکعب در سال به عنوان بزرگترین حوزه آبریز دریای خزر 85 درصد آب دریای خزر را تامین می کند.
یوسفی کبریا تصریح کرد: شیب کم آب دریای خزر از سمت روسیه ، پائین آمدن تراز آب دریا در سواحل دریای خزر و موجب بروز شدیدترین صدمات به بخش های شیلات ، ناوبری و دریانوردی روسیه خواهد شد و از این جهت آنها مجبور به حفظ تراز آب دریای خزر هستند.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر خاطرنشان کرد: ادامه کاهش تراز آب دریای خزر در چند سال گذشته موجب خشک شدن خلیج گرگان و وارد شدن آسیب به حوزه شیلات ، افزایش آلودگی و افزایش غلظت آب این دریا شده است.
وی از دست دادن 130 سانتیمتر تراز آب دریای خزر در 20 سال گذشته را معادل حجم 17 برابر آب دریاچه ارومیه در زمان پر آبی دانست و گفت: هم اکنون شاهد اثرات کاهش تراز آب دریاچه خزر بر تالاب میانکاله و انزلی هستیم و در این سو تالاب میانکاله بیشترین آسیب را دید که در حال بررسی طرحهای نجات بخش برای این تالاب هستیم.
یوسفی کبریا با اشاره به تاثیر کاهش تراز آب ، کاهش حجم آب و اثرات سوء همچون افزایش غلظت آلاینده ها در آب دریای خزر افزود: برای جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت دریاچه خزر باید به عنوان عامل انسانی از آلوده کردن این دریا از طریق رودخانه های آلوده و فاضلاب شهرهای ساحلی پرهیز کنیم.
وی انتقال آب دریای خزر به سایر استان ها را با توجه به شرایط تغییر اقلیم موجود دریای خزر نیازمند بررسی دقیق زیست محیطی و ظرفیت سنجی اکولوژی خاص این دریاچه دانست.
طی آئینی با حضور مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مازندران روز یکشنبه سه ایستگاه ترازسنجی دیجیتالی آب دریای خزر در سه بندر نوشهر ، امیر اباد و بندر انزلی به بهره برداری رسید.

 

Check Also

خسارت سیلاب در غرب مازندران

اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد: 🔹سیل شب گذشته ۱۳ آبان ماه به تاسیسات زیر بنایی عباس‌آباد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

Please enter the CAPTCHA text